Що коїться в будинку?
Я тільки заїхав (заїхала). Я тільки дізнався(дізналася). Я тільки почув (почула).
Такі питання багатьох одночатівців застають зненацька. Річ у тім, що ми вже “заїхали” давно. Вже купу питань вирішено в чатах та на зустрічах. Багато хто вже перезнайомилися. Було декілька груп з різних питань. Зараз всі єднаємось. Не ображайтеся, якщо люди реагують активно. Іноді декому важко повторювати одне і те саме кілька років.
Виконано 1 крок – Створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (надалі ОСББ).
Більше інформації про поточну діяльність в розділі “НОВИНИ”
Питання “тарифу”. Скільки буде? Порахуйте хоть чуть-чуть? Прикиньте. Як ви збираєтеся ОСББ робити якщо не відомо скільки це буде коштувати?
По-перше, в ОСББ тарифу немає. ОСББ – це об’єднання співвласників! Не ТОВ, не ПП, не ГО, не ПАТ, а саме об’єднання. І тариф ніякий “дядя” чи правління НЕ ЗАТВЕРДЖУЄ! ОСББ – це колективний споживач. ОСББ не надає послуг як ЖЕК. В ОСББ неможна зателефонувати і сказати “в мене вдома тече кран, хай прийде сантехнік і мені його поміняє”. ОСББ обслуговує тільки будинкові системи, а не вашу особисту сантехніку чи електрику. Тобто співвласники об’єднуються і разом замовляють обслуговування будинку. В ОСББ є внесок, який затверджується співвласниками – нами.
По-друге, цей внесок можливо приблизно розрахувати тільки якщо є предметна розмова. Для цього необхідно отримати документи і не тільки розуміти, скільки чого необхідно обслуговувати, а й мати документальне підтвердження. Також необхідно попередньо запрошувати спеціалістів всіх обслуговуючих організацій на огляд всіх систем (водопостачання, насоси, труби, ліфти). Для цього необхідно мати доступ до всіх технічних приміщень будинку. Яким чином ініціативна група може мати такий доступ? Відповідь: Законами України такої норми не встановлено. Ніяким чином ні ви, ні ми не можемо цього зробити. Це можливо за умови зареєстрованого ОСББ.
По-третє, установчі збори не затверджують внески. Це питання загальних зборів. Це різні види зборів. Відповіді на ваші питання «Який буде тариф?» немає. Тарифу немає, а є внесок. І сказати, який буде вами обраний внесок, можете тільки ви. Можна зробити по гривні за метр. Самі миємо підлогу, ходимо пішки, ліфт вимикаємо, на ремонт не відкладаємо і т.д. А якщо треба якість, то необхідно і розуміти, що безкоштовно нам мити підлогу ніхто не буде. І ліфт не саморемонтується. І сміття не самознищується.
Суть ОСББ не тільки в вартості або економії. Суть в ефективному використанні внесків та майна співвласників.
Я не живу в будинку, чому має бути оплата внеску?
Ст.15 Закон України “Про ОСББ”: “…співвласник зобов’язаний своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі..” Навіть в назві відповідь – об’єднання співвласників. Тобто власність зобов’язує її утримувати. Не можна володіти майном та не витрачати на утримання. Світло має світити, ліфт працювіати і т.д. Платимо через те що володіємо. Не користуємось, а саме володіємо. Навіть автомобіль при володінні треба обслуговувати. Хоча б раз на рік міняти масло в двигуні. І за охорону також платимо через те, що охороняють наше майно. Не нас. Або не тільки нас.
Що робити з боржниками?
ОСББ має змогу звертатися до суду! Про це каже ст. 17 Закону “Про ОСББ”: «Стаття 17. Права об’єднання щодо забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов’язків.
Для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов’язків об’єднання має право:
– робити співвласникам попередження про порушення ними статутних або інших законних вимог і вимагати їх дотримання;
– вимагати відшкодування збитків, заподіяних спільному майну об’єднання з вини власника або інших осіб, які користуються його власністю;
– вимагати від співвласників своєчасної та у повному обсязі сплати всіх встановлених цим Законом та статутом об’єднання внесків і платежів, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів;
– звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Законом та статутом об’єднання внески і платежі, у тому числі відрахування до резервного та ремонтного фондів.»
За чиї кошти буде судовий позов?
Звернення та юридичні послуги сплачує позивач (ОСББ). Але при стягненні заборгованості відповідач (співвласник) відшкодовує суму витрат на судовий позов. Для цього необхідно створювати резервний фонд і мати кошти в обороті. Але взагалі необхідно проводити досудове врегулювання. Розмови, запитання чому людина (юр. особа) не сплачує внескі.
Давайте зробимо внесок від кількості мешканців у квартирі, від кількості автомобілів, від кількості кондиціонерів і таке інше?
Не можна. У ст. 20 Закону України “Про ОСББ” вказано, що “…частка співвласника у загальному обсягу внесків встановлюється пропорційно площі…”. Все інше поза Законом. І підстав для встановлення розрахунку по-іншому НЕМАЄ. Перший поверх, останній, посередені – не важливо. І для юридичних і для фізичних осіб розмір внеску ОДНАКОВИЙ. Це Закон.
Відносини з КУЖЕ “Новосервіс”
Необхідно отримати документацію на будинок зг. ст. 6 Закону України “ПРО ОСББ”, провести калькуляцію витрат, загальні збори, на яких буде затверджено кошторис та розмір внеску та дату початку самостійного забезпечення.
Хто такі то правління і хто буде головою?
У правління запрошуються мешканці з активною позицією. Ті, хто можуть зібратися у призначений час, проаналізувати проблему, подумати, вирішити питання, витратити свій час на користь будинку і за свій рахунок. І не варто забувати, що це все безкоштовно. Ніхто не збирається нас обкрадати та призначати зарплати правлінню! Навіть голові. А витрачати гроші ОСББ може тільки по затвердженому кошторису. А кошторис затверджено буде на загальних зборах. Тому нікому і нічого. Хочете бути головою правління – будь ласка, подавайте кандидатуру, приходьте. На сьогодні їх не багато. Тільки одна людина. Зрозуміло чому: тому що зараз нема ні грошей, ні працюючого ОСББ. Є тільки обов’язки та внутрішня самоорганізація. Все ще треба налагоджувати, організовувати. А люди, які хотіли б “швиденько заробити”, такою роботою не зацікавлені, бо тут багато питань, а витрати тільки зі своєї кишені. Думаєте, хтось оплачує активістам обходи, друкування, відвідування семінарів, витрачання власного часу на зустрічі, простої на вулиці і т.д.? НІ ! Все виключно на ентузіазмі і бажанні зробити людський будинок.
Питання: «Не зрозуміло, за кого голосувати у правлінні?» Відповідь: « За всіх!» Так, за всіх. Чим більше буде людей у правлінні, тим більше буде роздумів та краще результат. Питання вирішуються на засіданнях правління шляхом голосування. Наприклад, за вашою думкою, голова правління підкупить членів правління. Уявіть собі, що треба підкупити одну людину. Уявили? «Це, мабуть, легко і недорого», – гадаєте ви. А уявіть собі, що требі підкупити 10, 15 людей. І так, щоб ніхто нікому не сказав. Уявили? Ні, таке уявити вкрай важко. А ще є ревізійна комісія. Тому висновок, голосувати треба за все правління! За кожного, хто бажає там бути! Ще раз, гадаєте будуть робити дурню – приходьте в правління! Гадаєте, будуть розкрадати, – приходьте в ревізійну крмісію!
Суть правління не “перетягування ковдри”, а спільна безоплатна робота по укриванню ковдрою всіх співвласників.
Тому, план дій наступний (стратегічний/тезісний):
1. Проведення Загальних зборів для затвердження дати переходу на самообслуговування та затвердження кошторису та розміру внесків.
2. Отримання документації на будинок, аудит стану систем будинку та проведення обґрунтованих переговорів з постачальниками послуг.
3. Підписання договорів з виконавцями. Згідно ЦКУ договори можуть бути підписані з відтермінуванням початку дії. Тобто підписали у травні, але виконувати обов’язки сторони починають, наприклад, з 01 серпня.
4. Системне завершення роботи з КУЖЕ “Новосервіс” і початок самостійної роботи. Всі разом з однієї дати.
5. Проведення розгляду питань ефетивного покращення життєвих умов.
6. Участь у програмах 70/30 з метою покращення енергоефективності будинку
7. Всі інші питання – але не тільки, “щоб працювало”, а на зростання якості побуту.